KORONAWIRUS A PRAWA PODRÓŻNYCH



Zapewne zastanawiasz się co w sytuacji, gdy miałaś zaplanowany urlop w wymarzone miejsce, wybrałaś już biuro podróży, wpłaciłaś zaliczkę, udało Ci się nawet spakować walizkę😉, jednak w zrealizowaniu wyjazdu przeszkodził Ci koronawirus - granice  zostały zamknięte, a Ty nie wiesz co robić?

Czy zostaną Ci zwrócone pieniądze? Czy i w jaki sposób możesz zrezygnować z wyjazdu?

SPOKOJNIE - Śpieszę z odpowiedzią :)


1.  Jakie masz prawa?

DWIE możliwości: 

1️⃣ Możesz ODSTĄPIĆ od umowy dotyczącej udziału w imprezie turystycznej, w sytuacji gdy w miejscu, do którego się wybierasz odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, loty do tego miejsca zostały wstrzymane, a to właśnie przelot stanowił istotny element wycieczki.

Mówi o tym art. 47 ust. 4. ustawy o imprezach turystycznych oraz powiązanych usługach turystycznych - żeby takie odstąpienie było możliwe bezkosztowo muszą być spełnione trzy warunki: 
1. wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, występujące w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, 
2. te okoliczności mają  znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub
3. mają  znaczący wpływ na przewóz podróżnych do miejsca docelowego.

2️⃣ Możesz OTRZYMAĆ VOUCHER - za Twoją zgodą zamiast odstąpienia od umowy otrzymasz od organizatora voucher na poczet przyszłych imprez turystycznych, który możesz zrealizować w ciągu roku od dnia, w którym miał się odbyć wyjazd. Wartość takiego vouchera nie może być niższa niż kwota, którą zapłaciłaś za wycieczkę. Możesz go przyjąć nawet wtedy, gdy już odstąpiłaś od umowy albo gdy umowa została rozwiązana - wtedy otrzymasz go zamiast zwrotu pieniędzy.


2. Co musisz zrobić?

Celem skorzystania z uprawnienia odstąpienia wystarczy, że:
  1. sporządzisz pisemne oświadczenie o  odstąpieniu od zawartej umowy 
  2. wskażesz w nim przyczynę uzasadniającej odstąpienie (pandemia koronawirusa, zamknięte granice)
  3. zażądasz zwrotu wpłat dokonanych z tytułu wycieczki

3. W jakim terminie biuro podróży zwróci Ci pieniądze? 

Standardowo biuro podróży miało 14 dni na zwrot. Obecnie termin został wydłużony do 180 dni. Ten wydłużony okres na zwrot stosuje się do umów rozwiązywanych od dnia 29 lutego 2020 roku.
(art. 15 k Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw)


4. Czy możesz żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia? 

Niestety możesz jedynie żądać zwrotu wpłat dokonanych tytułem opłaty za wycieczkę, nie przysługuje Ci odszkodowanie lub zadośćuczynienie w tym zakresie - nie można przecież winić agencji turystycznej za epidemię ;)




W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu poprzez:



Komentarze

Popularne posty